Wim Wendersファンには大方不評な End of Violence 1997 米 122minsを久しぶりに観る。
– “I have a feeling that the more films show violence explicitly, the less they deal with it. And the less they make us understand what its roots are and where it’s coming from. It’s difficult to get a handle on violence. A filmmaker can’t deny that it has a lot of power. Violence is attractive. So it’s ambiguous. Nobody can define it.”
“More and more my films are about getting in touch instead of getting out of touch. And Mike at the end of this film is really more in touch with everybody than he could have ever been as a film producer.-
こちらとしては、シーンの作り込みに関心があった。Edward Hopper/Nighthawks ; Oil on canvas, 30 x 60 in; The Art Institute of Chicago をそのままセット化させたのは、こちらを唸らせた。ストーリー云々よりも、wendersの、つくりあげる光景の質は、一貫して清潔だ。それにしても、リスボン物語がビデオショップに無いのはなぜだ?
インターフェイスの表示及び操作速度の学習のため、朝からノートで、Minority reportを流しつづける。90年代半ばから標準となったスケルトンというインターフェイスの高度な利用を、もう一度捉え直したい気持ちが膨れた。VEも同じ。透過である故の構築にはまだ整理されていないコトが多い。速度に関係がある。