[写真試論]_Visual Echoのための
カメラが、社会的な道具として成熟期にあるのかどうかわからない。同じように、日常、写真や映像の力を、我々が十全に理解し享受しているとも言いがたい。確かな事は、レンズが残す画像と、人間の眺めは本来的には無関係であるということだ。眺めると言う経験能力は、身体的な生存に関わる能動性であり、流動的で差異に溢れ強弱があり衰えもする。けれども、写真画像というオブジェは、そういった生存の危急から要請されて生まれたのではなく演繹的に唐突に人間の傍に顕われた。物理的、光学的な仕掛けで対象の光の反射を捉え、フィルムの化学変化を促し、静止状態を凍結させ現象化させた二次元のイリュージョン(幻影)は、それまでの限りなく現実を真似る偽物という暗黙の了解自体が成熟した絵画とは全く異なった「今ここ」という現実性を帯びた一枚の平面に定着したことで、ダゲレオタイプ法 当初は妖術や悪夢に喩えられた。写真は、人間の網膜で捉え刻一刻と消滅していく不完全な認知対象世界に対して、徹底した完全さで一瞬を切断し、ぶっきらぼうなありのままの記録という時間的、即物的な意味で、都度新しい顕われのひとつとして多用されている。
レオナルド・ダ・ビンチ、フェルメールが描写補助として暗箱ーカメラオブスキャラ(CAMERA OBSCURA)を使用した、現象の直接定着の不可能だった世界は、現実そのものよりも人間の描く霊性が囲われ育まれていたのではと考えることもできる。だが、これは現代的な傾向で誤解した情緒でしかないし、目の前を記憶できない経験能力と写真は相互補完的な関係で記憶を想起させ、あるいは忘却を拭い去るというのも同様な短絡で、そもそも顕われ自体を捉える事ができない故の逃避認識にすぎない。彼ら創作者らも、写真という現象を、情緒的に捉えていたとは考えにくい。人間は、現実を眺めだけでは捉えているわけではなく、写真という顕われは、人間的であるところに立脚していないからだ。
空をゆく飛行機に視線が届きながら、そこに引き寄せられる。首を回して駅構内に侵入する電車車両を見遣る。美しい女性の後ろ姿を暫く見送る。等等。併し、これは日々の眺めであるが、眺めるという姿勢ではない。だから、我々はそうした力をなんとか構想実現したいと祈って様々な手法を考案し続けるのだろう。
写真自体を考える時、カメラの側からでもなく、プリントやフィルムの側からでもなく、人間の眺めるという能動性への契機もしくは導入とすると、眺めるという能力の発現に関わる有用な出来事であることに気づく。つまり、我々は、実に日々眺めていないことに同様に気がつくのだ。眺めとは、言葉に近付き、記憶に近付き、倫理を形成し、自覚を促す能力であるのだから、その眺めは、現実的であればあるほど、意識は多様に機能しはじめ、あるいは欲望もが頭を擡げる。
オブジェクトや、絵画などの、固有な現れは、眺めの対象と言うよりも一つの人間性の顕われであり、全人格的なひとつの人間がそこに示される。それに対して写真には、固有なアプローチの差異に満ちているが、目の前を捉えるカメラによる、現実への依存であるから、顕われる画像は、世界にむかって開かれている。
ただ、カメラを持つ者の、固有な歩み寄りとシャッターをきる反復が、オリジナルティーを形成し、彼の反復が織り成す画像が、独特な眺めの質を提供することになる。そこに眼差しを真っすぐに向けることは、彼の抱える闇をも抱き込むことになる。
オペラ・悲劇・などの構築に真似て、音響を加え、こうした彼らの画像を、脈絡なく、併置してみると、画像は、新しく無関係を誇るようにして、均一な距離をとったまま、清潔に眺めの対象に落ち着くことがわかった。そしてさらに驚くべきことは、写真画像の意味性や、画像に残るエゴが、併置によって、戒められ、その時々の我々の気分や、経験に応じた、率直な眺める意識が降りてくるということだ。
だから、この併置には、テーマや、トータルな意味での包括的なビジョンは必要ない。ただ、清潔に、無関係に併置することが、われわれのできることとなる。
シュルツ(独)(1677年-1744年)Johann Heinrich Schulze
硝酸銀の感光性を発見 物質によって光線が当たると色が変わることは知られていた。シュルツは硝酸銀の感光性を発見した。 (ヨハン・ハインリッヒ・シュルツェ)
1826/ニエプス(Joseph Nicephore Niepce 仏)がヘリオグラフ(Heliograph, アスファルト写真)を発表。 現存する最古の写真はニエプス(Niepce)のアスファルト写真。1枚の撮影に6−8時間の露光が必要だった。ヘリオグラフ(太陽の描く絵)と命名。
1839/ダゲール(Jacque Louis Daguerre 仏)のダゲレオタイプ法(Daguerreotype)が公表された。沃化銀(感光材料)水銀蒸気(現像)食塩水で定着。 ダゲレオタイプは、銀板写真と言われるもの。銀メッキをした金属板の上にポジ画像を定着。露光時間は10−20分。その後改良され、露光時間は1分以下になった。銀メッキをした金属板への直接記録のため左右が逆の像となる。フランス政府はこの発明を買い上げ、公開した。このためダゲレオタイプは広く普及した。
1841年 タルボット(William Henry Fox Talbot英)がカロタイプ(Calotype, 感光紙を使ったネガ−ポジ法)を発表。撮影時の露光時間は晴天の屋外で1分程度。 初めてのネガ−ポジ法考案。紙ネガ写真を紙ポジ画像に反転。ダゲールより早く(1835年に)写真を発明したと主張したが、技法を秘密にしたため認められず。このため、更に感度を大幅にアップ等、改良してカロタイプとして発表。ダゲレオタイプは1枚しか画像が得られないがカロタイプは複数のコピーを作ることが出来た。
28,April.2004 Tetsuya Machida
It is not understood whether the camera is a social tool at maturity. Similarly, it is not easy to say that we understand enough and it enjoys the power of the photograph and the image in daily life. A certain thing is that the view of the image and man whom the lens leaves is originally irrelevant to the target. The experience ability said that it will look at is activeness related to a body living, and overflow strength fluidly is and becomes weak a difference. However, objet of photograph image revealing cracked beside of man it was requested from the emergency of such a living and it was not born but a priori abruptly. The illusion of two dimensions (vision) to capture the reflection of the light of the object by a physical, optical beginning, to urge the chemical change of the film, to freeze geostationary, and to make it make to the phenomenon, at first, was gotten by established to one plane that wore reality “Here now” quite different from the painting to which tacit consent of imitation that the reality is unlimitedly mimicked till then was mature by magic and the nightmare as for the Dagereotaip method. The photograph cuts the moment into the imperfect world that catches by man’s retina and disappears momently for acknowledgment by thorough complete, and is multiused as one of the new Arawa cracks in a time, realistic meaning of record of the snappish truth.
It is drawn there as the glance reaching the airplane that goes in the sky. The train vehicle that turns the neck and invades the station premises is looked at and it gives it. The back figure of a beautiful woman is seen off for a while. However, it is not posture of looking at though this is a view every day. Therefore, we might keep designing various techniques praying such power to want to manage to do the plan achievement.
From neither from the side of the camera when thinking about the photograph, nor the side of the print and the film it, and either useful events related to the appearance of the ability to look at when assuming the opportunity or the introduction into man’s activeness of looking at are noticed. In a word, we similarly notice no very view every day. Look at..word..approach..memory..approach..ethics..form..consciousness..urge..ability..the..look at..realistic..consideration..various..function..desire.
Peculiar appearance of the object and the painting, etc. is revealing cracks of calling an object of the view of one human nature, and one total personality man is shown there. On the other hand, because it is dependence on the reality with the camera that catches the presence, the image that cracks revealing is opened to the photograph toward the world though the difference of a peculiar approach has been filled.
However, the repetition that cuts a peculiar compromise and the shutter of the person who has the camera forms original tea, and the image that his repetition weaves will offer the quality of a peculiar view. Kicking eye difference ..straightening.. Mu there will win to over the dark that he holds his side.
When it mimics, the sound is added to the construction such as the operas and the tragedies, and their such images are juxtaposed without the connection, it has been understood that it settles down cleanly with a uniform distance taken in the object of the view the image because the irrelevance is made to be boasted newly. And, the egoism that remains in the meaning and the image of the photograph image is warned by the juxtaposition, and the frank consideration according to feelings and the experience of us each occasion looked at gets off further surprising.
An inclusive vision in the theme and ..total.. significant is unnecessary this juxtaposition therefore. However, cleanly juxtaposing it without any relation to becomes possible our doing.
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